Elektromos hajtású járművek kutatócsoport 2008-2016

Elektromos hajtású járművek kutatócsoport 2008-2016

A Debreceni Egyetem Műszaki Kar Villamosmérnöki és Mechatronikai tanszék 2008-tavaszán elhatározta, hogy saját gyártású elektromos tanulmányautót készít annak a tervezői ötletnek a bizonyítására, hogy elektromos autó hajtását frekvenciaváltóval szabályozott váltóáramú motorral is meg lehet valósítani és ez életképesen üzemeltethető a közlekedési körülmények között is, kiiktatva a hagyományos autók sebességváltóját, és ezzel könnyebbé téve magát az autót.

A nemzetközi kutatócsoport tagjai voltak:

  • Husi Géza, kutatócsoport vezető, kapcsolattartó (DE MK, HU)
  • Bartha István, tanszéki mérnök, PhD hallgató (DE MK, HU)
  • Darai Gyula, műszaki oktató (DE MK, HU)
  • Nagy István, műszaki oktató (DE MK, HU)
  • Piros Sándor PhD hallgató (BME MOGI, HU)
  • Sahin Yildirim - vendégkutató (Erciyes University TR)
  • Szabó Lóránd - vendégkutató (Kolozsvári Műszaki Egyetem, RO)
  • Szász Csaba - vendégkutató (Kolozsvári Műszaki Egyetem, RO)
  • Szemes Péter Tamás, főiskolai docens (DE MK, HU)
  • Tóth János, főiskolai docens (DE MK, HU)
  • Vesselényi Tibor - vendégkutató (Nagyváradi Egyetem, RO)
  • Vitéz Attila, PhD hallgató (DE MK, HU)

A kutatócsoportról és az ott folyó munkáról méltatás jelent meg a National Geographic 2013. áprilisi számában (40-41 oldal).

A kifejlesztett hajtásokat és járműveket alternatív hajtású járművek számára kiírt versenyeken mutattuk be . A versenyekre DE High Voltage néven neveztünk.

A kutatócsoport munkájának tudományos eredményei:

  • Elektromos hajtású prototípus kukásautó fejlesztés. Új típusú töltő fejlesztése.
  • „Kapcsolási elrendezés és eljárás elektromos jármű váltakozó áramú hajtásának vezérlésére szabadalom.” A bejelentés száma: PCT/IB2013/053115
  • Kommunális hulladék gyűjtésére alkalmas elektromos hajtású tehergépjármű fejlesztése” címmel, GOP-1.1.1-11-2012-0617 kóddal jelölt pályázat. A Debreceni Egyetem részére elnyert támogatás: 211 281 596 Ft.
  • NTP-FTNYT-12 -0014 „A felsőoktatási intézmények tehetséggondozó nyári táborainak támogatása” 1.000.000 HUF, 2012.
  • NTP-FTNYT-MPA-12-005 „A felsőoktatási intézmények tehetséggondozó nyári táborainak támogatása” 1.000.000 HUF, 2013.
  • XXXI. Országos Tudományos Konferencia Műszaki tudományi szekció 3. díj: Tóth Xénia Erzsébet, Zilahi Krisztián László, Juhász Botond, Steiger Balázs: A pneumobil dinamikai szabályozásának és telemetriai rendszerének kialakítása (Témavezetőjük: Dr. Juhász György, Dr. Szemes Péter)

A kutatócsoport munkájának eredményei alternatív hajtású járművek számára kiírt versenyeken:

  • 2011. évi VI. Széchenyi futam bajnoka a VI. Versenyautó  kategóriában a Debreceni Egyetem Műszaki Kar Gerundium versenyautója. (Gerundiummé volt a pályán elért legnagyobb sebesség, legnagyobb átlagsebesség,  a pályán elért legjobb köridő, valamint saját kategóriájában és abszolút kategóriában 52 teljesített körrel a Gerundium nyerte a hosszútávú versenyt, és az edzésen a leggyorsabb edzéskört futotta.

Vezette: Boros Máté gépészmérnök hallgató.

  • DE Műszaki Kar DE-High Voltage csapata nyerte 2011-ben az AUDI Spirit díjat (a leginnovatívabb szellemiségű csapat díja).
  • AUDI Progresszivitás díj 2011. (az indoklás szerint a szakmailag legkifinomultabb, leginnovatívabb, és teljesítmény szempontjából a legerősebb autónak adható díj)
  • MVM Energia 2.0 Futam 2011, a futamban és a kategóriában is a 2. helyezés Gerundium – FAG R néven vezette: Boros Máté gépészmérnök hallgató.
  • VII. Széchenyi futam (2012) TanulmányAutó kategória 1. helyezés, vezette: Gábora András fiatal szakoktató.
  • VII. Széchenyi futam (2012) TanulmányAutó kategória 2. helyezés, vezette: Király István gépészmérnök hallgató.
  • VII. Széchenyi futam (2012) Széchenyi Futam® - AWARD innovációs díj az Interceptor tanulmányautónak.
  • VII. Széchenyi futam (2012) "Verseny Autó" kategória: 1. helyezés, vezette: Schleisz Pál Tamás hallgató
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Prototípusok kategória 3. helyezés, vezette: Tóth Xénia Erzsébet mechatronikai mérnök hallgató.
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Prototípusok kategória 1. helyezés, vezette: Király István gépészmérnök hallgató.
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 Fairplay díj.
  • MVM Energia Futam 2.1 2012 az MVM 1 millió Ft-os különdíja a csapatnak.
  • eCarTec szakkiállítás 2012 München, Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) felkérésére bemutattuk a Gerundium versenyautót
  • VIII. Széchenyi futam (2013) 2. helyezés tanulmányautó kategóriában, vezette: Tóth Xénia Erzsébet mechatronikai mérnök hallgató.
  • VIII. Széchenyi futam (2013) 1. helyezés tanulmányautó kategóriában, vezette Deshko Zoltán mechatronikai mérnök hallgató
  • III. MVM Energia Futam 2013 Prototípusok kategória 1. helyezés, vezette: Király István gépészmérnök hallgató.
  • III. MVM Energia Futam 2013 tanulmányautó kategória 2. helyezés, vezette: Tóth Xénia Erzsébet mechatronikai mérnök hallgató.

 

Legutóbbi frissítés: 2023. 09. 05. 15:04